Boendeinformation

Övernattningslokalen

  • Se info och boka i vårat online-bokningssystem: https://boka.se/skalbaggen/info
  • Man kan boka max sju nätter i rad (en helg inom de sju nätterna) och ha max tre bokningar per lägenhet samtidigt.
  • Ange namn, lägenhetsnummer och telefonnummer så man kan nå den som bokat lokalen vid behov
  • Nycklar finns hos
    • Jea Portnoff i 32:an, 073-937 44 39
    • Maria Ottoson i 30:an, 070-712 56 47
    • Gabriel Kihlman i 26:an, 0709-244404
    • Annica Liljedahl i 32:an, 070-536 50 05
  • Vänligen visa hänsyn beträffande störande ljud till angränsande lägenheter efter kl 22.

Tvättstuga

Tvättstugan är tillgänglig för alla boende i fastigheterna och bokas på bokningstavlan innanför tvättstugan. Observera att alla städar efter sig och ser till att tvättstugan är i trevligt skick samt att inga kläder lämnas kvar. Efter klockan 22 är det ej tillåtet att tvätta med hänsyn till störande ljud i angränsande lägenheter.

Trappstädning

Städning av trapphusen görs av Allmän Fastighetsservice. Städningen sker tisdagar jämna veckor. De städar alla trapphus, dock ej tvättstugan vilken vi håller ren och snygg själva.

Sopor

Hushållssopor, matavfall och tidningar slängs i soprummet till höger om port 26. Matavfallet slängs i den bruna tunnan, vilket sedan blir till biogas. Grovsopor lämnas till återvinningscentralerna. Kläder och annat som inte är hushållssopor får ej läggas i detta utrymme. Inga mjölk, vin eller pizza-kartonger får slängas i papperstunnan!

Föreningens tomt

Tomten städas vid vår- och höststädning av medlemmarna själva och däremellan håller var och en ordning. Sommartid klipper föreningen själv gräsmattor på fram och baksida. På baksidan av fastigheten finns också en grillplats som kan bokas sommartid. En lista sätts upp utanför tvättstugan i trapphus 28. Medlemmarna sköter själva snöskottning utanför portarna. En liten insats som föreningen sparar mycket pengar på.

Hänsyn till grannar

En förutsättning för att alla ska trivas är att vi visar hänsyn mot varandra. På kvällar och nätter (klockan 22 – 07) ska det vara lugnt i huset. Använd det sunda förnuftet och meddela dina grannar i förväg om du tror att de kommer att störas.

Närmaste återvinningscentral

ÅVC Östberga, Huddingevägen/Sockenvägen. Öppettider.

Problem med kallt/varmt vatten?

Om du tycker att du behöver spola länge för att få kallt eller varmt vatten kan det bero på att en blandare i din lägenhet eller i någon grannes lägenhet spiller över från varmt till kallt eller tvärtom. För att felsöka detta gör enligt följande:

  • Känn efter på ledningarna till kranen tidigt på morgonen innan du spolat något. Står vattnet still ska båda ledningarna ha rumstemperatur. Är båda kalla eller varma är det antagligen en läcka i din blandare.
  • Om du behöver spola länge för att få varmt eller kallt kan det vara den personen innan dig som har en läckande blandare vilket gör att t.ex kallt vatten spiller över till ditt varmvatten.

Problem med kalla element?

Först och främst ska du testa att lufta dem. Sen kan de behöva justeras också, ta av handtaget och dra ut piggen och vrid på ringen. Fråga grannar eller styrelsen om du behöver hjälp. Ring inte Driftia då det inte ingår i deras uppdrag (eller så ber du att bli fakturerad privat).

TV utan comhem?

2019 kommer de comhem-uttag vi har i våra lägenhetet sluta fungera. Styrelsen sa upp abbonemanget för två år sedan. Då vi numera har Ownit är tanken att var och en kan välja att teckna ett TV-abbonemang över sin Internet-förbindelse.

Det går dock även utmärkt att köpa en antenn till sin TV och se på den marksända digital-tv som vi har i Sverige. SVT1, SVT2, TV4, TV6, Kunskapskanalen och Barnkanalen/svt24 sänds okrypterat och kan ses om man har en någorlunda modern TV och en digital-tv-antenn för 200 kronor. Se bara till att din TV och den antenn du köper har stöd för DVB-T/T2.